Сумська обласна універсальна наукова бібліотека

м.Суми, вул. Героїв Сумщини, 10
тел./факс. (0542) 700-099
e-mail: sumylib@ukr.net
На головну Про бібліотеку Читачам Видання Краєзнавство      Фахівцю Корисні сторінки Електронний каталог Віртуальна довідка
                                      

НА ДОПОМОГУ УЧБОВОМУ ПРОЦЕСУ

Школа, цікаві заняття, нові предмети… Ви черпаєте свої знання на уроці, з підручників, в Інтернеті, з книг, що знаходяться у Вас вдома.

А ми, в свою чергу, хочемо запропонувати ряд бібліотечних книг, які допоможуть сконцентрувати і поглибити ваші знання та виробити позитивне ставлення до того , чи іншого предмету.

Нехай радісним і плідним буде кожен ваш день. Ростіть здоровими, досягайте високих результатів у навчанні, будьте активними у громадському житті!!!


    

ХІМІЯ – сама найнезвичайніша і найцікавіша наука в світі. Що ж вона вивчає? Хімія - це наука про речовини та їх перетворення. І нам всім важливо знати властивості різних речовин, щоб застосовувати їх з користю для себе й не завдавати шкоди природі.

Вивчаючи хімію ви зможете дізнатися про цікаві факти та винаходи, наприклад:

 
• Про те, як інженери з Університету Райса створили гідрогель для зрощування переломів;

• Що вушна сірка, яку нас привчили видаляти ще з дитинства, «отруює» наше життя з благородними намірами, так як в ній містяться особливі ферменти Лізозіма, які не пускають в наш організм бактерії;

• Що винуватцем відкриття йоду в 1811 році був улюблений кіт французького хіміка Б. Куртуа. Він лежав в лабораторії на плечі вченого і розважаючись стрибнув на стіл, зіштовхнувши при цьому на підлогу судини, що стояли поруч. В одній з них був спиртовий розчин попелу морських водоростей, а в іншій сірчана кислота. Після змішання рідини з’явилася хмара синьо-фіолетового пару. Це і був йод;

• Про те, що легковий автомобіль витрачає кисню в 45 – 60 разів більше, чим його водій і т. ін.

Якщо ви забажаєте поглибити свої знання з хімії, а можливо навіть в майбутньому присвятити своє життя цій науці, вам можуть стати в нагоді книги, які є у нашому відділі.

    

Басов В. П. Хімія: навчальний посібник / В. П. Басов, В. М. Родіонов. – К.: Каравела, 2013. – 340 с.

До посібника включені і розглядаються на сучасному рівні найважливіші розділи загальноосвітнього курсу хімії. Наведено основні типи хімічних задач, даються рекомендації до їх розв’язування.

Розрахований на широке коло читачів і може бути використаний для самостійної роботи над предметом.


    

Хімія: великий довідник для школярів та абітурієнтів. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 704 с.

Довідник є унікальним навчальним посібником з хімії, який містить як теоретичний матеріал, так і практичні завдання, контрольні та перевірні роботи, тести, різноманітні довідкові матеріали.


    

Кузьменко М. Є. Хімія : 2400 задач для школярів та абітурієнтів / М. Є. Кузьменко, В. В. Єрьомін – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 560 с.

Книга є найповнішим на сьогоднішній день збірником задач з хімії для школярів та абітурієнтів. Задачі складено з усіх основних розділів шкільної програми, а також найважливіших аспектів програм з хімії вищих навчальних закладів України. До всіх задач подано відповіді або вказівки до розв’язування.


    

Фримантл М. Химия в действии : в двух частях / М. Фримантл – М.: Мир, 1991.

Навчальний посібник з загальної хімії, талановито і захоплююче написаний автором із Великобританії. В книзі – короткі біографії видатних вчених, уривки з науково-популярних статей, в яких викладена суть досліджень і відкриттів багатьох лауреатів Нобелівської премії в області хімії та фізики. Показано наскільки тісно пов’язана хімія з різноманітними сторонами життя.

Всі матеріали цілком під силу допитливим старшокласникам.


    

Хомченко Г. П. Посібник з хімії для вступників до вузів / Г. П. Хомченко – К.: Видавництво А. С. К., 2003. – 480 с.

У посібнику викладено матеріал з хімії, що вивчається в середній школі. Однак розміщення матеріалу відрізняється від шкільних підручників, оскільки основне завдання – повторити курс хімії, а не вивчати його заново.



    

ФІЗИКА – наука про природу, що вивчає найпростіші і разом з тим найбільш загальні закономірності природи, будову та закони руху матерії.

Пропонуємо корисні цікавинки в області фізики, про які Ви, можливо, ще не чули.

    

Щоб подивитися крізь СКЛО З МАТОВОЮ ПОВЕРХНЕЮ, досить наклеїти на нього шматочок прозорого скотчу. Через нерівності матового скла світло розсіюється, але клейова сторона скотчу згладжує ці нерівності, і в результаті світло проходить ніби крізь звичайне скло. Слід додати, що якщо поверхня скла матова з двох сторін – цей трюк не спрацює.


    

ЕЛЕКТРИКА ІЗ МЕДУЗ. Дослідники із Швеції навчилися отримувати електрику із флуоресцентного протеїну, який вперше був виявлений в 1962 році в організмі медузи. Саме цей протеїн надає здатність медузі світитися в темряві.

Це пояснюється тим, що флуоресцентний протеїн при потраплянні на алюмінієві електроди створює хімічну реакцію, в результаті якої виробляється невеликий обсяг електрики.

Отриманої енергії цілком вистачає для живлення дрібних електронних пристроїв. Наприклад: нанопристрої, які зараз починають широко використовуватися в медицині.


    

ЯК ВІДРІЗНИТИ ЗВАРЕНЕ ЯЙЦЕ ВІД СИРОГО? Покрутивши зварене яйце на гладкій поверхні видно, що воно досить швидко почне крутитися в тому напрямку, в якому ви його покрутили, і буде обертатись досить довго, а сире яйце зупиниться набагато раніше.

Таке явище відбувається тому, що зварене яйце обертається як єдине ціле, а в сирому яйці – всередині є рідина, яка не є єдиним цілим зі шкарлупою.

Тому, коли починається обертання, рідкий вміст відстає від шкарлупи і гальмує рух.


    

ЯК УТВОРЮЮТЬСЯ ХВИЛІ? Певно буваючи на березі водоймища ви помічали, що в тиху погоду на воді майже немає хвиль, а в вітряний (вітровий) дощовий день – хвиль багато.

Хвиля – це спосіб переміщення однієї з форм енергії з одного місця на інше.

Для зародження хвилі необхідна якась сила або енергія, а вітер якраз і передає таку енергію воді. Тобто хвилю створює вітер.


    

ЩО ВАЖИТЬ БІЛЬШЕ: ЇЖА, яку ми споживаємо, чи ПОВІТРЯ, яке ми вдихаємо за цей же період?

Вагу повітря, що вдихається і видихається людиною протягом доби, підрахувати нескладно. При кожному вдиху людина вводить в свої легені близько півлітра повітря. Це робиться в середньому 16 разів на хвилину. Значить за одну хвилину в тілі людини встигає побувати близько 8 літрів повітря. У годину це складає приблизно 480 літрів, а за добу – 11500 літрів. Такий об’єм повітря при нормальному тиску важить приблизно 14 кілограмів.

А тепер підрахуйте приблизно скільки ви з’їли смачненького за минулу добу?

Маємо надію, що матеріал в нижче запропонованих книгах буде вам підказкою при виконанні домашніх завдань та при написанні контрольних з фізики.


ЧИТАЙТЕ І ПІЗНАВАЙТЕ!

    

Генденштейн Л. Фант, Азор, Крит, Тик открывают законы механики / Л. Генденштейн, М. Курдюмов – Харьков: Рубикон, 1996. – 128 с.

В доступній та цікавій формі навчального коміксу розповідається про закони механіки та історію їх відкриття. Наведені цікаві факти із життя великих вчених.

Книга розрахована на середній шкільний вік.


    

Бланк О. Я. Фізика: посібник для абітурієнтів вищих навчальних закладів / О. Бланк – Харків: Факт, 2003. – 344 с.

Посібник містить основні відомості з механіки, молекулярної фізики, електрики та магнетизму, оптики, квантової та ядерної фізики. Матеріал викладений у стислій доступній формі. До кожного з розділів додаються задачі.


    

Гельфгат И. М. 1001 задача по физике с решениями / И. Гельфгат, Л. Генденштейн, Л. Кирик – Харьков-Москва: Инновации в науке, технике, образовании, 1996. – 592 с.

Книга містить задачі зі всього курсу елементарної фізики. Розміщені вони за ступенем важкості.


    

Крижановський В. Г. Фізика : довідник школяра і студента / В. Крижановський – Донецьк: БАО, 2007. – 416 с.

Довідник охоплює основні розділи фізики згідно шкільної програми.


    

Перельман Я. И. Занимательные задачи и опыты / Я. Перельман – Екатеринбург: Лектон, 1995. – 448 с.

Юні читачі знайдуть тут багато цікавих дослідів по фізиці, математиці, геометрії, логіці та інші наукові розваги, якими можна зайнятися на дозвіллі.


    

Тарасов Л. В. Физика в природе / Л. Тарасов – М.: Просвещение, 1988. – 351 с.

В книзі розглядаються такі природні явища, як утворення туману, грозові хмари, блискавки, райдуги, міражі, тайфуни, цунамі, світіння моря, виверження вулканів… Читачу пропонується поглянути на кожне явище очима поета, натураліста і, зрештою, фізика.



    

МАТЕМАТИКА походить від грецького слова «матема», що означає «вчення», «знання».

Давні греки визнавали тільки 4 матема: вчення про числа (арифметику), вчення про фігури (геометрію), вчення про пропорції в природі та мистецтві (гармонію) та вчення про форми світу (астрономію).

Якщо ви в майбутньому вирішите глибше вивчати математику, то у вас є великий вибір математичних наук на будь-який смак, тому, що сучасна математика складається з багатьох окремих наук, які за своїм змістом і методами досить далекі одна від одної. Це: історія математики, теорія чисел, математична статистика, геометрія…

Математика – основа і ключ до всіх людських знань: як найшвидше збудувати будинок, як прокласти залізничні колії, як виготовити прилади контролю за здоров’ям хворих…?

Без математики неможливий розвиток техніки і більшості наук. Невипадково великий вчений Гаусс назвав математику «царицею серед наук».


ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ?

 
• що Шарль Перро, автор «Червоної шапочки», написав казку «Любов циркуля і лінійки»;

• що Наполеон Бонапарт писав математичні роботи і один геометричний факт називається «задача Наполеона»;

• що Л. М. Толстой, автор роману «Війна і мир», писав підручники для початкової школи, і, зокрема, підручник арифметики;

• що всі сучасні підручники з геометрії укладено на основі відомих «начал» Евкліда, які написані в IV ст. до нашої ери;

• що Піфагор був переможцем з кулачного бою на 58-х Олімпійських іграх, які проводилися в 548 році до н.е., а потім перемагав ще на декількох Олімпіадах;

• що теорему Піфагора називали «ослячим мостом»? Учнів, що запам’ятовують теорему без розуміння, називали віслюками, оскільки вони не могли перейти через міст – теорему Піфагора;

• що квітку гортензію назвали на честь Гортензії Лепот, відомої обчислювальниці, що складала математичні таблиці (а цю квітку вона привезла з Індії);

• що якщо помножити ваш вік на 7 , а потім на 1443, то результат вас неодмінно здивує – ви отримаєте свій вік, написаний три рази підряд;

• що древні римляни були дуже розумним, математично освіченим народом, та все ж про дещо вони забули. А саме про «нуль». Нуль – це єдине число, яке не можна написати римськими цифрами;

• що з 1995 року у місті Тайбей на Тайвані мешканцям дозволили видаляти цифру 4 (чотири) у ліфтах. Вся справа у тому, що вона звучить аналогічно до слова «смерть». Тому у багатьох будинках немає… четвертого поверху.

    

Збірник задач з математики для вступників до вузів / за ред.. М. І. Сканаві – К.: Онікс, 2008. – 608 с.

Збірник підготовлений відповідно до програми з математики для вступників до вузів. Усі задачі розбиті на три групи за рівнем складності. У кожному розділі наведено відомості довідкового характеру і приклади розв’язування задач.


    

Кушнир И. Шедевры школьной математики: задачи с решениями в двух книгах / И. Кушнир – К.: Астарта, 1995.

Книга написана заслуженим вчителем України, лауреатом фонду Сороса. Зібрано більше тисячі задач з розв’язуванням із золотого фонду шкільної і конкурсної математики.


    

Ушаков Р. П. Повторювальний курс математики / Р. П. Ушаков – К.: Техніка, 1999. – 504 с.

У посібнику надано в стислій формі теоретичний матеріал шкільного курсу математики (визначення, формули, теореми). Багато уваги приділено методам розв’язування задач. Кожен параграф супроводжується достатньою кількістю прикладів, до яких наведено відповіді.


    

Гарднер М. Крестики-нолики / М. Гарднер . – М.: Мир, 1988. – 352 с.

Книга відомого американського популяризатора науки представляє серію книг з захоплюючої математики, містить есе, задачі та головоломки з різних галузей математики.


    

Гик Е. Я. Занимательные математические игры / Е. Я. Гик. – М.: Знание, 1987. – 159 с.

Ви маєте можливість познайомитися з різноманітними іграми – старовинними і сучасними, простими і складними, популярними і менш відомими.


    

Олехник С. Н. Старинные занимателные задачи / С. Н. Олехник, Ю. Нестеренко, М. Потапов. – М.: Наука, 1988. – 160 с.

В книзі зібрано 170 захоплюючих задач із російських рукописів та книг, опублікованих до 1800 року. Задачі доступні для учнів, але є й задачі підвищеної складності, які будуть цікаві і дорослим.


    

ПЕРЕЛЬМАН Я. І. ЖИВА МАТЕМАТИКА / Я. І. Перельман. – К.: Техніка, 1990. – 136 с.

Тут зібрано різноманітні математичні головоломки, багато з яких втілено у форму маленьких оповідань. Для їх розв’язування достатньо знайомства з елементарною математикою і найпростішими відомостями з геометрії. Лише незначна частина задач потребує вміння складати і розв’язувати найпростіші рівняння.


    

Мерзляк А. Г. Алгебраический тренажер / А. Г. Мерзляк, В. Полонский, М. Якир. – К.: А. С. К., 1997. – 320 с.

У посібнику подано основні розділи шкільної алгебри і початків аналізу. Книжку побудовано за схемою «Ключова задача + вправи». В кінці посібника наведено зразки варіантів вступних іспитів у вузи економічного профілю.


 
На головну           Кількість переглядів: 540105
Copyright © 2008-2016           Сумська обласна універсальна наукова бібліотека   
м.Суми, вул. Героїв Сумщини, 10   тел./факс. (0542) 700-099    e-mail: sumylib@ukr.net